Прості правила авторемонту

1. Ключі завжди губляться. Чомусь найбільш схильні до цього ріжкові на 13 – не знаю, з чим це пов'язано, можливо, з «нехорошим» числом 13. Тому всіх ключів потрібно мати по дві штуки, а ріжкових на 13 – не менше трьох. Крім того, гайка з контргайкою одного розміру поставлять власника одиничного ключа у незручне становище.
2. Якщо ви сидите в ямі, і вам терміново знадобився ключ, то він неодмінно виявиться зовні, десь на капоті.
3. У будь-якій машині неодмінно є хоча б одна гайка (болт), до якої не підлізти ріжковим ключем і не надіти торцеву головку. Як її умудрилися закрутити на заводі – велика таємниця. У вітчизняному автомобілі таких гайок більше, ніж будь-яких інших. Скажімо, в «класиці» це нижній болт стартера, або кілька болтиків масляного картера – ті, які прямо над поперечною балкою, або... Та мало їх там!
4. Гайку з пункту 3 все одно можна відкрутити. Не питайте мене, як – але наполеглива людина, якій нема куди відступати, неодмінно знайде спосіб. (А нижній болт стартера, раз відкрутивши, не прикручуйте назад - ну його нахуй, стартер і на двох, що залишилися, прекрасно тримається).
5. При розбиранні будь-якого вузла неодмінно знайдеться мінімум одна гайка (болт), яка відмовиться відкручуватися, що з нею не роби. Зірвуться грані гайки, прокрутиться шпилька, обломиться болт, що прикипів... Це зовсім не означає, що ви якийсь особливо криворукий - так влаштований світ.
6. Виходячи з пункту 5, необхідно мати запас різноманітного кріплення, щоб замінити пошкоджений. У досвідчених автомеханіків такий запас накопичується сам собою, а початківцю доведеться бігти до найближчого автомагазину за однією нещасною гайкою.
7. Найближчий автомагазин буде закрито.
8. Після того, як ви збігали в найближчий магазин за однією гайкою, обов'язково зіпсуйте ще одну. Тож не поспішайте до магазину – спочатку розберіть усе до кінця та підрахуйте втрати.
9. Якщо вам довелося тягтися межі кудись у магазин, то беріть гайок із запасом – стоять вони копійки, а наступного разу знадобляться.
10. Збираючи відремонтований вузол, не поспішайте затягувати найважчі гайки, спочатку переконайтеся, що вузол після перебирання працездатний. Так буде легше розбирати все назад, коли ви переконаєтесь, що щось проїбали. Скажімо, при заміні зчеплення на «Ниві» не закручуйте верхній болт коробки, до якого доводиться підбиратися конструкцією з двох подовжувачів з карданчиками – тоді вам не так прикро буде побачити на краю ями забутий підшипник.
11. Якщо вузол «не сходить», не поспішайте братися за монтування та кувалду – швидше за все, ви не помітили якийсь маленький, але шкідливий болтик.
12. Без монтування та кувалди все-таки не обійтися, особливо у випадку вітчизняного автомобіля.
13. Найважчим етапом роботи виявиться зовсім не той, на який ви очікували.
14. Дешевий інструмент наробить таких бід, що ви навіки заперечуєте заощаджувати на цьому гроші. Тож краще навіть не спробуйте. Скажімо, китайський ключ із прослабленою позіханням обов'язково зріже грані на гайці саме в тому місці, куди не просунеш болгарку або гайкоріз.
15. У гаражі матюкаються навіть найвитриманіші та інтелігентніші люди. Без цих заклинань ви просто нічого не відкрутите, перевірено.
16. Тому не беріть у гараж жінок і дітей, навіть якщо вам необхідний помічник для дрібної операції, на зразок прокачування гальм. Зовсім ні до чого так сильно розширювати їхній лексикон. Та й пописати за відкритою комірчиною якось простіше в одностатевій компанії.
17. Готуючись до ремонту, постарайтеся передбачити всі операції та все, що ви можете поламати в процесі. Скажімо, при нісенітниці заміни робочого циліндра гальм неодмінно знадобиться трубковий затяжний ключ, і дуже висока ймовірність перелому трубки. І те й інше коштує копійки, але якщо ви про це не подумали заздалегідь, то неодмінно переконайтеся в тому, що... див. п. 7.
18. Оптимальна кількість ремонтників – два. Безліч операцій неможливо виконати поодинці, а троє людей тільки заважатимуть один одному. Головне при цьому - починати пити ПІСЛЯ остаточного складання, а не до. Виняток – зимовий ремонт у неопалюваному гаражі.
19. Не збирайте інструмент, доки не переконаєтеся у повній працездатності латаного вузла. Погана прикмета...
20. Якщо у вас є «важкий» інструмент для виправлення власних помилок – болгарка, зварювання, дриль, екстрактори, самозатискні кліщі, зубило та гайкоріз, – тобто ймовірність, що вони не знадобляться. Якщо їх немає – знадобляться неодмінно.
21. Потрібний знімач неодмінно виявиться втраченим, хоча ви «точно знаєте, що він тут лежав...». Якщо ви, плюнувши, купите новий, то зникнення миттєво знайдеться. Скажімо, стяжок для пружин у мене вже три комплекти.
22. Давати "користуватися" свій інструмент - вірний спосіб його позбутися. Вигадуйте заздалегідь переконливі відмовки, щоб не сваритися із сусідами по гаражах. Наприклад, один мій знайомий переробив весь електроінструмент під екзотичні триконтактні розетки, і застосувати його десь, окрім його гаража, стало дуже важко.
23. Змінюючи масло, обов'язково обіллєшся гарячим відпрацюванням, а пробку впустиш у зливну ємність. Не засмучуйтесь – це невід'ємна частина технологічного процесу.
24. Розраховуючи «швиденько виправити нескладну поломку», ви неодмінно виявите пару-трійку серйозних несправностей, про які і не підозрювали. Скажімо, безневинна заміна гальмівних колодок може виявити що:
а) Протікає робочий циліндр.
б) Критичний знос барабана чи диска.
в) Люфт у ступичному підшипнику.
г) Люфт у рульовій тязі.
д) Сальник півосі протікає.
е) Пошкодження пильника приводу.
ж) Розтягнутий трос ручника.
з) ...так мало ще що...
Тому:
25. Будь-який ремонт завжди виходить довше, важче та дорожче, ніж ви розраховували. Втім, це не лише авторемонту стосується...
Несподіваний висновок:
Якщо ви не плануєте займатися ремонтом досить регулярно, а збираєтеся "разок перетрусити машину", то краще викиньте цю ідею з голови. «Економність» самостійного ремонту дуже перебільшена, якщо це не регулярне хобі. Навіть дуже невибагливі на перший погляд вітчизняні автомобілі, всупереч анекдотам, неможливо відремонтувати за допомогою кувалди, пасатижів та відомої матері. І багато початківців автомеханіки навіть не уявляють, скільки абсолютно обов'язкових інструментів їм необхідно придбати! І в яку суму все це коштуватиме...
Мінімальний набір першої необхідності – болгарка, дриль, зварювання. І якщо хтось думає, що ця нерозлучна трійця необхідна тільки кузовникам, то він явно ніколи не стикався з болтами, що закисли на смерть, і вирваними з м'ясом шпильками. Наводжу приклад: найпростіша операція – заміна кронштейна передньої розтяжки ("краба") на вітчизняному автомобілі типу "зубило" (2108-2115). Кронштейни ці силумінові і при попаданні колеса в гарну яму лопаються, рятуючи кузов від пошкоджень. Так що така заміна - операція цілком звичайна і на вигляд дуже проста: три болти та велика гайка. Але якщо гайка розтяжки вимагає лише потужного ключа з міцним коміром і підсилювальної труби (інакше її не зрушити з місця), то довгі болти вкручені в заставні гайки, закріплені всередині нижньої поперечки кузова. Закріплені вони там тонкими залізними відбортуваннями і, варто болту злегка заіржавіти, легко зриваються з кріплень і починають вільно обертатися. Зафіксувати їх неможливо, вони всередині короба, і ось тут без електроінструменту ви опинитеся в безглуздому положенні: болт вже відпущений, їхати так не можна, а викрутити його неможливо - провертається. Що робити? Болгаркою ріжемо болт, дрилем висвердлюємо отвір під ремонтну втулку, зварюванням цю втулку приварюємо. Разом - заміна трисотрублевого "краба" зажадала інструменту на двадцять тисяч карбованців. У майстерні з вас візьмуть не більше тисячі за все.
Тож вважайте собі самі... Прості правила авторемонту